Livsvärt! En ordlista för barn, pedagoger och föräldrar.

2 Aug

Då var vi igång på allvar, alla deltagare på årets Future of Learning har landat och jag ska försöka dela med mig av några insikter som betytt mycket för mig.

David Perkins… Jag vet inte hur jag ska beskriva den mannen, han är grundare av Project Zero på Harvard Graduate School of Education, forskare, författare och… Poet, är det bästa ord jag kan komma på. Tänk dig en amerikansk version av Tomas Kroksmark så kommer du ganska nära. För att beskriva sin forskning skapar David ibland egna begrepp där han tycker att språket inte räcker till eller fångar det vi behöver säga. Det fina med begreppen är att de inte är tagna ur luften, de vilar på den forskning som bedrivs här.

Några härliga exempel:

”Lifeworthy” -Livsvärt! Helt enkelt det krav man  måste ställa på pedagogisk verksamhet för att den ska vara effektiv och värd att ägna sig åt. En Livsvärd undervisning låter oss förstå viktiga problem som är relevanta för våra liv.

Ett exempel från matematiken: Andragradsekvationer är för de flesta människor något som man bara råkat ut för i skolan och aldrig behövt eller saknat i sitt verkliga liv. -Inte så Lifeworthy eller Livsvärt! Statistik och sannolikheter däremot… det går knappt att ta sig ur sängen utan att kunna hantera risker, värdera val osv. -Livsvärt!

Ett till exempel: Att läsa om franska revolutionen för att det är en viktig historisk händelse i sig. -Inte så Livsvärt (om man inte tror sig leva i slutet av 1700-talet). Att läsa om franska revolutionen på ett sätt som skapar förståelse för andra historiska skeenden. -Otroligt Livsvärt!

Det finns ett sätt att värdera Life-worthiness, nämligen genom ”Comeuppance”, Kommauppighet. -Hur ofta en lärdom kan tänkas återkomma i en människas liv. Det fina med den definitionen är att svaret på frågan beror på vem du är, vilket liv du lever… Kommauppighet kan vi i sin tur tänka på som radioaktivitet, att den har en halveringstid. Ett exempel: Vi har just haft ett arbetspass med en grupp barn och vill utvärdera hur det varit. En ytterst relevant fråga att fundera över vore om kommauppigheten i det vi just gjort: ”Hur länge och hur ofta tror ni att vi kommer att ha nytta och glädje av det vi just lärt oss? Bra pedagogisk verksamhet har lååååång halveringstid!

Over and out.

/Ante Runnquist 

Till sist: se upp för motsatsen till det underbara som är Livsvärt, nämligen all pedagogisk verksamhet som är ”Life-whimpy” (och det klarar jag inte av att översätta!)

About these ads

Ett svar till “Livsvärt! En ordlista för barn, pedagoger och föräldrar.”

  1. Lisa 2 augusti, 2012 den 07:40 #

    Roliga och viktiga ord! Gillar mycket. Undrar var dela-knapparna finns på era fina blogginlägg?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare

%d bloggers like this: