Att känna tillit till sig själv

21 Jun

I går, onsdag, var jag med och pratade på ett introduktionsprogram för nya rektorer i Vittra. Mitt huvudfokus var Vittras historik, idé och vision, och jag hade även i uppdrag att beröra lite om Vittras löften.

I mitt förberedelsearbete tänkte jag på konkreta exempel i våra skolor – på elever och situationer jag mött – som beskriver vart och ett av våra löften. När det gällde löftet om att varje barn i Vittra ska känna tillit till sig själv och sin egen förmåga var det Elias från Vittra Väsby som snabbast kom upp på näthinnan. Elias är 16 år, slutade 9:an förra året och går nu i gymnasieskolan. Jag hade så många saker jag ville berätta om Elias, men kunde inte riktigt landa i vad och hur. Till slut ringde jag i tisdags eftermiddag upp honom, beskrev läget och frågade om han kunde hjälpa till. ”Om du håller med mig att du gjort en resa när det gäller tillit till din egen förmåga under din tid i Vittra, och om du har tid och lust – kan du i så fall berätta nån minut om dina upplevelser på Vittra Väsby?”

Strax därefter fick jag ett mail från Elias med detta Youtubeklipp. Ett klipp som gör mig glad dels för Elias skull, dels för alla våra fantastiska pedagoger vi har i Vittra – som gör detta möjligt!

Det går liksom inte att inte dela med sig till fler :)

Trevlig midsommar!

Frida Gustafsson Wennö, Chef Kvalitet och Utveckling

Här kan du läsa mer om vår pedagogik i Vittra

Ett svar till “Att känna tillit till sig själv”

  1. Roger Persson 21 juni, 2012 den 14:58 #

    Elias exempel handlar inte bara om hans egen personliga bild av Vittra. Jag tycker att det handlar om skolor, kommunal som friskola, som ser bortom individens kunskap och vågar möta barn utifrån andra slags premisser med sammansvetsade arbetslag. Att möta barn är ingen självklarhet. Det kräver naturligtvis kompetens men framförallt kräver det ett barnperspektiv och en barnsyn där pedagogen ser sig själv som handledare i barnets livslånga lärande och vågar göra ett helt annat jobb. Det är skillnad på att jobba och jobba!

    Jag blir dock glad över att Vittra i Väsby kunde möta Elias och hans tillbakadragenhet och hjälpa till med ett nytt steg i livet. Men jag vill också skicka en uppmuntran till andra skolor att våga möta barn. Det är inte bara något som friskolor kan och ska göra, det ska varenda skola göra enligt skollagen, och det är klart att även kommunala skolor klarar det bättre än friskolorna ibland.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare

