Perspektiv på lärartäthet – igen!

24 Maj

Vi har tidigare här på bloggen beskrivit våra perspektiv på lärartäthet ur ett större sammanhang; hur vi arbetar och vad det får för betydelse för våra elever. Med anledning av att frågan är i ropet igen passar vi på att ta upp frågan på nytt.

Vår verksamhet ger goda resultat både när det gäller elevernas kunskapsresultat och hur elever och föräldrar upplever kvaliteten – något vi förstås är mycket stolta över. Delar av dessa resultat, tillsammans med bland annat uppgifter om lärartäthet, tydliggör vi på respektive skolas hemsida och rapporterar varje år in till SCB och Skolverket.

När vi ser på den nationella statistiken i Skolverkets databas SIRIS har vi på några av våra skolor rapporterat felaktiga uppgifter. Det handlar om administrativa rutiner som inte fungerat från vår sida, vilket tyvärr lett till att några skolor fått felaktiga – på tok för låga – siffror på antalet lärare per hundra elever. (Nästa rapporteringstillfälle för Sveriges alla skolor är i oktober och inför det tillfället kommer vi förbättra våra rutiner för att säkerställa korrekt information.)

Siffror, statistik och frågan om lärartätheten är otroligt viktig – det håller jag med om. I Vittra har vi i genomsnitt 7.0 pedagoger per 100 elever vilket ska jämföras med 8.3 pedagoger på 100 elever i riket. Men när det kommer till statistik om skolan (säkert massa andra branscher också, men jag kan skolbranschen bäst) blir jag fascinerad över att rubrikerna och debatten tenderar att handla om bara själva siffran. Att siffran 12.5 lärare/100 elever låter bättre än siffran 9.6 som i sin tur låter bättre än 6.2, det förstår vi alla. Men betyder siffran per automatik bättre skola, bättre undervisning och bättre måluppfyllelse?

Jag tycker det vore mer uppfriskande, och viktigt för att föra debatten om skolan framåt, om vi pratade ännu mer om vad som ligger bakom att en enskild skola organiserar sig så att lärartätheten blir siffran 12.5 eller 9.6 eller 6.2. Vad vill skolan åstadkomma pedagogiskt, hur vill man stödja varje elev i sitt lärande, hur säkerställs elevernas måluppfyllelse, hur skapar lärarna en så intensiv och fokuserad undervisning som möjligt, hur behöver organisationen i så fall vara uppbyggd – och vilka resultat leder det till?

Vi ska enligt lag vila på vetenskaplig grund i skolan och då vet vi att sammanhängande lärartid, goda pedagogiska relationer och skickliga pedagoger med höga förväntningar på eleverna har större effekter på studieresultaten än hög lärartäthet. Det blir lite märkligt att dessa frågor – och alla fantastisk goda exempel på hur skolor och lärare gör – inte lyfts fram mer. Min övertygelse är att det skulle gynna våra barn och ungdomar mer på sikt!

I Vittra vill vi lära ännu mer om hur andra skolor tänker, gör och har lyckats i dessa frågor. Och vi delar gärna med oss om våra erfarenheter och tankar framåt. Så vill ni diskutera siffrorna 12.5 och 9.6 och 6.2 i ett vidare perspektiv hör gärna av er!

Frida Gustafsson Wennö
Kvalitetschef, Vittraskolorna

About these ads

Ett svar till “Perspektiv på lärartäthet – igen!”

  1. Johan 28 maj, 2012 den 10:07 #

    Jag tror att fler lärare alltid är bättre än färre – sedan kan man jobba mer eller mindre framgångsrikt med den lärartäthet man har.

    En aspekt av detta som ni på Vittra ofta lyfter fram är antal ”timmar i klassrum” för varje pedagog – där Vittra-pedagoger har 28 h/vecka med elever (se tex https://vittrabloggen.wordpress.com/2011/12/09/vart-satt-att-arbeta/)

    Detta har dock en baksida siom jag undrar hur ni jobbar med: Hur skall era pedagoger få en rimlig chans att planera verksamheten löpande, följa upp och dokumentera enskilda elever och allt annat som måste göras utanför klassrummet.

    Speciellt kombinationen lägre lärartäthet (=fler elever per pedagog) och mindre tid till dokumentation har jag uplevt som ett reellt problem på Vittra Jakobsberg.

    Hur jobbar ni med detta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare

%d bloggers like this: