Skolbibliotek 3.0 @Vittra Södermalm

29 Nov

Till alla vuxna som läser den här bloggen: Plocka fram bilden av ett skolbibliotek… Vad dyker upp i huvudet? För vår del är det blandade intryck, dels en härlig plats, en skattkista fylld med böcker och upplevelser men också en lite trist plats, ofta avskild från resten av skolan och lite dammig. Det var kanske mer en plats där man kunde var ifred än en plats att bli inspirerad av. Öppna nu ögonen för något helt annat: vår bild av en modern lärmiljö där biblioteket är navet i arbetssättet och juvelen i kronan!

Den nya skollagen kräver att alla skolor har ett skolbibliotek och i samband med att vi skulle bygga om Vittra Södermalm tänkte vi att vi borde kunna göra något åt den lite dammiga bilden av skolbiblioteket. Vi ville lyfta biblioteket och göra det till juvelen i vår lärmiljö, till en ny sorts skattkista fylld med digitala och analoga resurser som fungerar används hela tiden. Sagt och gjort: nu har vi en miljö värdig 2000-talet och våra elever och… vi har till och med skapat en skattkista!

ATT miljön är fin och skol-olik gör att man visar mer respekt mot miljön, man vill att den ska vara fin, det känns att den är till för oss.

Det är trivsamt och det gör att man koncentrerar sig bättre och skolan inbjuder faktiskt till att det är en plats där man stannar kvar efter skolan, vi gillar helt enkelt att vara här även när det inte är skola. För oss betyder det mycket eftersom en av de bra sakerna med den här skolan är att vi elever kommer från många olika håll och då är det ännu viktigare att skolan är en fast punkt.

Vi har medvetet lagt upp ribban för oss själva: lärmiljön är fantastisk idag men den har potential för arbetssätt som vi vill fortsätta att utveckla framöver. Lärmiljön sätter inga gränser utan på minner oss om att ”vi ska ända hit”!

Det bästa är att miljön fungerar som en magnet, eleverna vill dit, vill vara där och när man drar upp dörrarna till biblioteket så dröjer det inte länge innan det är fullt och eleverna lånar och läser böcker som aldrig förr. Det finns ingen skarp gräns mellan digitala medier och de analoga, det är egentligen inte så konstigt, du kan låna en läsplatta för en timme eller referenslitteratur, det beror ju på vad som funkar bäst för dig

Miljön bidrar och till att man umgås med fler, man pratar helt enkel mer med andra och jobbar mer tillsammans om man inte är som en klass, en grupp hela tiden, i samma rum. Det är viktigt! När det är varierat blir det ofta bättre.

Lärmiljön ett uttryck för våra värderingar: det är otroligt viktigt att elever får vistas i en vacker och funktionell miljö under sin arbetsdag. – Vad som är funktionellt är naturligtvis olika för olika skolor men för oss är det naturligt att miljön är lika varierad som våra elever. Vi lär oss på olika sätt och vi behöver olika miljöer beroende på vad vi gör. Det är lika viktigt med tydlighet och struktur för att skapa en fokuserad miljö med förutsättningar för att lära sig mycket.När en elev vill jobba själv och vara fokuserad på sina egna tankar fungerar en sorts miljö bra, när man vill arbeta tillsammans med andra och byta idéer behöver man ibland en annan, i vår skola ser man med blotta ögat vad som är tänkt för vad och det gillar vi.

”Små avskärmade miljöer fungerar verkligen! Här är det liksom tydligt vad ett hörn är till för. Så är det inte i t.ex. klassrum som ser likadana ut, där vill man liksom inte vara, där ska man bara vara. Visst, det kan vara helt ok med fina möbler och så men det är inte lika tydligt som här”

Jämfört med hur vi hade det tidigare så har vi skapat en miljö med större variation och med tydligare identitet, nu talar lärmiljön samma språk som vårt pedagogiska tänk. Man kan både se och känna vad olika delar av miljön inbjuder till och det är precis det som är meningen! Grunden är naturligtvis en trygg skolkultur där alla respekterar varandra med tydliga förhållningssätt och spelregler, när man har det finns förutsättningar att skapa en stimulerande fysisk lärmiljö. Nu har vi det men den häftiga känslan är att vi bara har börjat, det mesta av det roliga ligger framför oss!

Det finns inga öde ytor och det bidrar till att man känner sig trygg… vi hatar korridorer och trapphallar! –Där känner man sig lätt otrygg och ensam, här är man liksom tillsammans med andra hela tiden och lärarna är hela tiden nära (lite jobbigt är det också, de har liksom koll på en…)

/Elever och pedagoger på Vittra Södermalm

Btw: Så här ser vår nya trapphall ut, den är faktiskt inte så illa…och det finns mycket mer att se. -Kom och hälsa på!

About these ads

Ett svar to “Skolbibliotek 3.0 @Vittra Södermalm”

  1. Hans Renman 29 november, 2012 at 14:06 #

    Det går framåt!
    Jag minns att när vi startade Vittra Södermalm år 2000 så fanns inget bibliotek överhuvudtaget – och skulle inte heller finnas. Jag tog med mig några utlästa privata pocketar dit och året efter köpte vi in ett par volymer som ställdes upp lite sorgset. Sedan har det rullat på, och titta nu! – Kul!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare

%d bloggare gillar detta: