Vittras Barn- och elevombud

30 Aug

Här om dan gjorde jag en, om än rätt så ovetenskaplig…, undersökning bland några vänner om begreppet klagomålshantering. Av dom 6 jag frågade (ingen jobbar i skolan), fick jag snarlika svar av alla, och 4 av dom gav i stort sett SAMMA konkreta exempel. Resultatet av ”undersökningen” visade att klagomålshantering handlar om hur företag hanterar missnöjda kunder – och de exempel jag fick var övervägande IKEAs sätt att hantera kunder som inte fann alla skruvar och muttrar i möbelpaketen dom köpt.

Med vår nya skollag är alla som driver skola (huvudmän) skyldiga att ta emot och behandla klagomål och i skriftliga rutiner tydliggöra sin klagomålshantering. En av bakgrunderna till den nya lagstiftningen är att elever och föräldrar ska ha möjlighet att också vända sig till huvudmannen när de har klagomål mot utbildningen, eftersom det är huvudmannen som har ansvar för att rätta till bristerna.

Lagstiftningen är bra. Den stärker barns och elevers rättsäkerhet, det tycker vi i Vittra är jätteviktigt! Fast det är ju inte skruvar, muttrar och missnöjda möbelhandlande kunder vi har att göra med här… Det är elever och föräldrar som har synpunkter om något så viktigt som barnets skolgång, utveckling och lärande. Ställer det andra krav på klagomålshanteringen, eller?

I Vittra har vi rutiner för klagomålshantering (se varje skolas hemsida) och det ingår i vårt systematiska kvalitetsarbete. Elever och föräldrar kan lämna synpunkter på verksamheten direkt till pedagoger och rektor samt till huvudman.

Men utifrån devisen ”good enough is never enough – när vi jobbar med barn” tror jag att vi i förskola och skola behöver underlätta ännu mer för elever och föräldrar när det gäller barnets rätt till stöd och stimulans i sin utbildning. Ett sätt för oss på Vittraskolorna att göra det är genom Vittras Barn- och elevombud.

Vittras Barn- och elevombud heter Carola Ingersdotter och hon har i sin roll ett kompromisslöst fokus på elevernas bästa. Carolas uppgift är att i nära samarbete med skolor och föräldrar i alla lägen verka för att vi tillvaratar alla barns och elevers rättighet till en god lärandemiljö. Hon kan ge stöd och expertis till pedagoger och rektorer men också till elever och föräldrar. Carola har dessutom ett huvudmannaperspektiv både när det gäller främjande och förebyggande arbete, och utifrån vår vilja och vårt ansvar att rätta till brister i verksamheten.

Arbetet för att systematiskt utveckla förskola och grundskola underlättas av ett riktigt bra samspel mellan skola och hem, därför är föräldrars frågor och synpunkter alltid viktiga för oss. – Så har du barn inom Vittraskolorna och undrar över nått kring förskole- eller skolmiljön och/eller ditt barns rätt till stöd och stimulans i sin utbildning, kontakta gärna Carola.

Telefon: 08-794 42 42

Epost: carola.ingersdotter@vittra.se

Förresten – det här med att IKEAs kunder inte kan finna sina skruvar och muttrar i möbelpaketen händer tydligen inte så ofta längre, förmodligen tack vare väldigt professionell klagomålshantering!

Frida Gustafsson Wennö, Chef Kvalitet och Utveckling

About these ads

Ett svar to “Vittras Barn- och elevombud”

  1. Emme 27 september, 2012 at 14:04 #

    sagabyaeroplanes.blogspot.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare

%d bloggare gillar detta: