What’s in it for us?

30 Jul

Future of learning institutes 2012

Klockan 8 på morgonen den 30 augusti och jag ska inom några timmar kastas i en intensiv vecka av föreläsningar, seminarier och workshops anordnade av Harvard Graduate School of Education (HGSE). HGSE är i grunden en lärarutbildning men men bedriver även omfattande forskning och har bl.a. haft Howard Gardner som vetenskaplig ledare under många år.

Varje sommar håller HGSE sommarkurser som lockar deltagare från hela världen. Jag ska delta i en kurs som heter ”Future of learning” och den har varit igång i fyra år och lockar i år ca 200 deltagare från alla världsdelar. Jag ingår i den staben som bl.a. ska ansvara för de ”Learning groups” som kursen kretsar kring. Hela kursen kretsar kring tre teman som vi ska barbeta på olika sätt:

  • Mind Brain and Education
  • Digital revolution
  • Globalization

Samtliga teman inleds med input från ledande forskare med anknytning till respektive rubrik och bearbetas därefter i learning groups och workshops. Det är naturligtvis en spännande plats att vara på!

På vägen över hit har jag funderat en del över vad vi i Sverige kan bidra med i skolutvecklingen och vad det är som skulle kunna göra oss intressanta för resten av världen. En sak är helt klar: Det finns oerhört positiva förväntningar och förhoppningar på svensk skola i omvärlden. Jag tror inte att det beror på nostalgi eller på gamla meriter utan på att svensk skola har vissa drag som stämmer oerhört väl med det skolforskningen idag vet är nödvändigt för framgångsrik undervisning (den har andra mindre framgångsrika drag också, skriver kanske mer om detta längre fram i veckan).

Det här tror jag att vi måste börja värdesätta och utveckla till svensk spetskompetens inom lärande och utveckling (för det är vad andra försöker utveckla och tror att vi är bra på):

  • En undervisning där eleven ges en aktiv roll ”Where the student can become the teacher” som John Hattie formulerar det. Detta bygger i sin tur på en undervisning där LÄRANDET är i fokus men där det samtidigt finns ett intressant, relevant och engagerande innehåll. -Inget lall om flumskola således.
  • Kreativa och passionerade lärare som kan skapa ett intresse för lärandet i sig, alltså att det är värt att gå i skolan för att det är utvecklande och stimulerande. Forskningen visar tydligt att resultaten sjunker i system där eleverna  saknar inre motivation, där skälen till att gå i skolan kommer utifrån i form av morötter och piskor.
  • Fantastiska skolmiljöer. Detta är ett av skälen till att jag är här, man funderar på att ha ”Learning environments” som ett tema under nästa år och då tycker man att skolor som Vittra Telefonplan och Brotorp är superintressanta. Det är kopplingen mellan den pedagogiska idén och lärmiljön som är intressant, vi måste ha hela kitet!
  • God förståelse för spelreglerna i en digitaliserad och globaliserad värld. Ibland är det t.ex. bra att vara liten och prata ett språk som ingen begriper, om vi bara kunde fatta att detta måste göra oss nyfikna på världen och lära våra barn hur man tar sig ut i den med de förutsättningar som kommer att gälla de närmaste årtionden.

Nog om detta, snart dags för ett första möte med kollegiet. Jag återkommer med rapporter under veckan och försöker vara flitig på Twitter, pröva #FOL2012

Over and out.

Ante Runnquist

About these ads

2 svar till “What’s in it for us?”

  1. Nils Carlberg (@nils_carlberg) 30 juli, 2012 den 15:39 #

    Hej

    Kan du utveckla fjärde punktens förklaring (God förståelse för spelreglerna i en digitaliserad och globaliserad värld.)?

    Jag hänger inte med i din förklaring

    Mvh
    Nils Carlberg

    • vittrabloggen 30 juli, 2012 den 23:15 #

      Förstår det, det var ingen vidare förklaring… Jag tänker såhär: även den fjärde punkten skulle kunna vara något som vi tar för givet. Sverige är ett av de länder som har högst tillgänglighet till internet och mobil teknologi och vi har hittills varit snabba på att anamma och utveckla digitala medier och tjänster. Detta tillsammans med att vi av tradition är ett utåtriktat och exportberoende land borde kunna skapa förutsättningar för utbildning i vårt land. Att vara digitalt och kulturellt kompetent är, tror jag, hårdvaluta redan idag och ännu mer så i en nära framtid. Jag tror dessutom att vi behöver vara framsynta när vi som nation satsar våra resurser, vi behöver tänka mer som AB Sverige och mindre ”om vi gör som andra som är bra så kommer det gå bra för oss också”.
      Bättre så?
      /Ante

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare

%d bloggers like this: