Tillbaka till Framtidens Lärande

16 Maj

För fyra år sedan besökte jag Framtidens lärande för första gången. Jag minns fortfarande känslan, det var lite Klondyke över det hela. Alla pratade om digitalisering, om nätet och om den skolomvandling som nu skulle ske. Undervisningen skulle ”transformeras”, ”omdefinieras” och Lärandet skulle, äntligen, komma i främsta rummet tack vare den osynliga hand som digitaliseringen och globaliseringen utgjorde. Jag minns konferensen som uppfriskande, en aning förvirrande och att jag kände mig lite som kusinen från landet som inte hade fattat tugget. Men jag lärde mig snabbt.

Nu när jag kommer tillbaka till Framtidens lärande 2012 möter jag nästan samma människor men det är en helt annan stämning och delvis andra frågor och, mycket mer intressant.

Många börjar gå från ord till handling. Det var naturligtvis inte så att teknologin utvecklade pedagogiken och det finns en baksmälla, många miljoner verkar ha satsats på digitalisering utan att skolutveckling uppstått (surprise!). Men, det verkar som att de tongivande aktörerna (både kommunala och fristående) aldrig trott att digitaliseringen varit en magisk drog som i sig skulle förvandla skolorna, man har hela tiden haft fokus på pedagogisk utveckling.

Jag är mycket imponerad av det case Kungsbacka kommun ställt samman för vår workshop under ”Studio lärmiljö”. Caset är hoppfullt därför att det bygger på en klok och modig bild av framtiden och skolans roll i att skapa förutsättningar för den. Om det för ett par år sedan lät som att digitaliseringen var en ”golden ticket” till framtiden så är det tydligt att de bästa aktörerna idag ser de digitala medierna som ännu ett sätt att syresätta en relevant och engagerande undervisning. Det går framåt!

En del av vår redovisning av caset ”Flipped School Fjärås”

Jag har spenderat större delen av min tid på den del av konferensen som fokuserat på lärmiljö och det  har varit uppfriskande. För att skapa funktionella och hållbara lärmiljöer måste man fånga in flera olika delområden: pedagogik, ekonomi, samhällsutveckling, teknologi, estetik, arkitektur… och det gör att hela diskussionen förutsätter att kompetenser från olika områden möts. I skolan talar vi ofta om ”ämnesövergripande” undervisning men vi glömmer kanske bort att skolutveckling är ett ämnesövergripande projekt förutsätter andra människor än skolfolk. Eller har vi patent på skolutveckling?

Ante Runnquist
Vittraskolorna

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 112 andra följare

