Kvalitet = Information + Kommunikation + Passion del 2/3

22 Feb

Vittra kan bli ännu mera Vittra. -Ännu en rapport från en lärorik turné:

I slutet av förra året fick jag frågan om jag verkligen visste vad som var viktigt för oss föräldrar som har barn i Vittras skolor och förskolor. För att få svar har jag gett mig ut på turné till samtliga föräldraråd i Vittra. Slutsatserna kan sammanfattas i tre ord: Information-Kommunikation och Passion.

http://www.flickr.com/photos/memestate/3159343310/sizes/z/in/photostream/

Grunden för en verksamhet är att vi följer lagar, förordningar och regler. Vi ska göra vårt jobb helt enkelt. De föräldrar jag mött är ganska eniga om att vi inte behöver ”undervisa” om detta, man vill kunna förutsätta att vi har koll. När jag frågar vad det är som skapar känslan av att vi har koll så får jag ofta svaret ”Bra och konsekvent information”. En verksamhet som informerar i god tid och på ett sätt som får mig att känna mig kompetent och informerad som förälders känns trygg. På samma sätt reagerar vi föräldrar starkt när informationen är inkonsekvent och av ojämn kvalitet. Om t.ex ett arbetslag informerar på ett fantastiskt sätt och ett annat knappt gör det alls så blir intrycket att skolan inte har koll, att det inte finns ett samarbete och en samsyn. -En bra och korrekt iakttagelse tror jag.

http://www.flickr.com/photos/st3f4n/2949383137/sizes/z/in/photostream/

Många föräldrar lägger in skolans/förskolans värderingar i grundkraven. Det är otroligt viktigt att barnen känner sig trygga och att barn och vuxna respekterar varandra. Hur vet vi att det är så? Föräldrar är mycket tydliga: det är genom att vi agerar, hur vi gör i besvärliga situationer och att vi visar att vi arbetar förebyggande. Det visar sig inte i första hand genom prat eller genom information och hur t.ex vårt arbete mot kränkande behandling går till.

Den fysiska miljön är viktigt och här är det roligt att höra att så många upplever att vi har fina lärmiljöer i våra verksamheter men… det är också en av de saker som vi reagerar snabbast på: en rörig kapphall eller stökig miljö tolkas snabbt som en rörig verksamhet. Trots att de basala kraven är viktiga så har detta inte varit det vi pratat om mest, diskussionerna har tagit fart på allvar när vi tagit ett kliv uppåt i kvalitetspyramiden till det som ska vara mer unikt för Vittra.

Jag har fått budskap med mig hem från flera föräldraråd: Våga vara ännu mera Vittra! -Och ibland: Ni behöver bli mer Vittra, det var därför vi valde den här skolan. När jag ställt fler frågor på vad ”Vittra” egentligen är för en förälder så har samstämmigheten än en gång varit stor:

  1. Kommunikation! ”Ni är fantastiska när ni talar direkt till mig, jag vill egentligen inte bli informerad om mitt barn, jag vill ha en kommunikation och det har ni varit suveräna på t.ex. i Vittraboken” ”Förhållningssättet ni har: att mina synpunkter räknas och att jag kan framföra synpunkter utan att det tas som kritik”
  2. Individualisering: ”Ni är så bra när man känner att undervisningen utgår ifrån barnens behov, därför reagerar vi starkt när vi få känslan att klumpundervisning där hela klasser ska göra samma sak eller när ni håller på med gruppindelningar som inte går att begripa”.
  3. En undervisning som är på riktigt: ”Om vi hade velat ha en skola som ägnar sig åt korvstoppning så hade vi valt något annat! Vi valde er för att vi tycker att ni har idéer om hur barn lär sig och vad de behöver kunna som känns moderna” ”Vi fattar vartåt vindarna blåser i debatten men det vore tragiskt om ni blev som alla andra, bli ännu mer er själva istället och se till att vara bäst på det” ”Vi tycker faktiskt att ni var tydligare för ett par år sedan, ni behöver vässa det ni säger och vara mer konsekventa med det ni gör”

http://www.flickr.com/photos/themarque/1333632314/sizes/z/in/photostream/

I kommunikation lägger föräldrar även in elevernas delaktighet och möjligheter att påverka: Att lyssna till barn och ta dem på allvar uppfattar många föräldrar som ett kännetecken för Vittra. Det finns en baksida: reaktionen blir desto starkare när vi inte lever upp till det.

Min personliga reflektion är att vi borde prata mycket mer om våra ömsesidiga förväntningar i skolan. I samband med ett samtal om detta fick jag med mig ett av mina favoritcitat: ”Jag tycker det är helt förfärligt når vi får återkoppling i stil med ”Är på väg att uppnå målen”! Hur kan det komma sig att vi har så låga förväntningar? Ni borde förvänta er mycket mer, av alla barn. Det betyder inte MVG i allt utan mer att de ska utvecklas så mycket som det någonsin går, inte bara till en viss gräns, det känns deprimerande. -Ibland verkar ni faktiskt tro att alla barn är världsbäst och det är underbart!”

Så är det i livschansbranschen. Vi har världens bästa jobb.

/Ante Runnquist

2 svar to “Kvalitet = Information + Kommunikation + Passion del 2/3”

  1. Christine Hagel 22 februari, 2012 at 09:51 #

    Mycket intressant och lärorikt! Go Vittra!!

    • vittrabloggen 22 februari, 2012 at 12:03 #

      Tack!
      Det är och har varit otroligt lärorikt att vara ute på den här turnén. Det lite märkliga är att det vi pratar om är självklarheter och det som sägs är inte självklart utan nästan alltid tänkvärt och intressant.
      /Ante

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare

