Kvalitet = Information + Kommunikation + Passion

21 Feb

Rapport från en lärorik turné, del 1/3:

I slutet av förra året fick jag frågan om jag verkligen visste vad som var viktigt för oss föräldrar som har barn i Vittras skolor och förskolor. Jag vara ganska snabb med att svara ”Ja!” på frågan men insåg sedan att jag faktiskt aldrig hade ställt den på allvar. Jag hade utgått från det som jag uppfattat som common sense: att grundskolan har två huvuduppdrag: Värdegrundsuppdraget och Kunskapsuppdraget och att förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. -Inget fel på de formuleringarna men de kommer inte från föräldrar och det är ju inte helt säkert att de svarar på frågan ”Vad är viktigast för dig som förälder?”. För att få svar bestämde jag mig för att träffa alla föräldraråd i Vittra för att lyssna och lära. Nu har jag kommit 1/3 av vägen och det är dags för återkoppling.

För det första: Tack! Tack till alla föräldrar som visar ett sådant engagemang och omsorg om verksamheterna och som har så mycket klokt att säga om dem.

Bild

http://www.flickr.com/photos/aaronkor/2475748445/sizes/z/in/photostream/

Samtalen har oftast kretsat kring en kvalitetspyramid: I botten på pyramiden finns det basala kvalitetskriterier, sådant som måste vara på plats i en skola. Dessa kriterier är mycket viktiga men det är egentligen inte dessa som får oss att välja en skola framför en annan men, om det inte vore uppfyllda så skulle det vara mycket allvarligt. På nästa nivå finns det mer specifika saker, vi kan kalla det för ”Pedagogik” sådant som är mer unikt för varje skola, det kan var att man har en viss pedagogik eller inriktning. Det är ofta just de här sakerna som gör att vi väljer en skola och som gör att vi förväntar oss vissa saker. En Montessoriskola ska arbeta med Montessori och om en skola säger ”Idrottsprofil” så förväntar vi oss att det märks i verksamheten. Högst upp pyramiden finns det som vi kallat för ”Världsklass”, det som gör att uppfattar att en verksamhet är lysande, det där som kan vara svårt att ta på men som vi omedelbart känner igen och älskar när vi ser.

Bild

En av de häftiga sakerna med samtalen så här långt har varit att föräldrar är så samstämmiga på många punkter. Det går dels att sammanfatta pyramiden med tre ord: Information-Kommunikation-Passion. Basen är information, det som man sätter värde i på i vardagen är kommunikation och passionen är det som ger guldkant åt en verksamhet.

Jag återkommer inom kort med nästa inlägg som kommer att handla om det som finns längst ned i pyramiden, ”Basics”. Tills dess: fundera över vad du vill lägga in i det!

Med vänliga hälsningar:

Ante Runnquist

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare

