Vårt sätt att arbeta

9 Dec

Med jämna mellanrum diskuteras olika skolors sätt att arbeta och organisera sig. Just nu är lärartäthet i fokus, och vi får en del frågor om det. Här kan du läsa våra perspektiv på detta, men satt i ett större sammanhang; hur vi arbetar och vad det får för betydelse för våra elever.

Vittras för- och grundskolor har förtroendet att ansvara för drygt 8500 barns och ungdomars lärande, utbildning och omsorg. Vi har 32 förskolor och grundskolor runt om i landet. Vår verksamhet ger goda resultat både när det gäller elevernas kunskapsresultat och hur föräldrar och elever upplever kvaliteten i vår verksamhet – något vi är mycket stolta över.

Vårt arbetssätt
I Vittraskolorna har vi arbetat med individuella utvecklingsplaner (IUP) sedan 1993, och vi utgår i all undervisning från barnens behov, mål och intressen. Individens utveckling och gruppens samspel är fokus i vårt arbete.

Att uppmuntra individens utveckling och skapa en god gemenskap förutsätter en stimulerande och trygg miljö och nära pedagogiska relationer mellan vuxna och elever. Vi strävar efter att ge våra elever så mycket lärartid som möjligt. Våra pedagoger är tillsammans med barnen 28 timmar i veckan – all tid barnen är i skolan. Detta innebär att 60 % av pedagogens totala arbetstid är i undervisnings- och lärsituationer med eleverna, att jämföra med 40 % av total arbetstid som är praxis för lärare idag. Våra elever får därmed både mer undervisningstid och mer tid med sina pedagoger än genomsnittet i landet.

Lärartätheten är just nu i fokus för många. Vi håller med om att den är viktig. I Vittra har vi i genomsnitt 7.0 pedagoger per 100 elever vilket ska jämföras med drygt åtta pedagoger på 100 elever i de kommunala skolorna. 7.0 är en något högre siffra än den som Skolverkets statistikdatabas SIRIS visar, det beror dessvärre på felrapporteringar från några av våra skolor.

Forskning visar att ”sammanhängande lärartid”, goda pedagogiska relationer samt skickliga pedagoger med höga förväntningar på eleverna har en större effekt på studieresultaten än hög lärartäthet. Vår flexibla organisation i arbetslag och vårt ämnesintegrerade arbetssätt möjliggör att våra skickliga och engagerade pedagoger under dagen kan arbeta i olika former av grupperingar; större föreläsningar och inspirationspass, handledning och uppföljning i grupp, individuella samtal osv. Detta gör att vi lär känna varje elevs behov, kan ge feedback och utmana dem i sin utveckling, inspirera, ställa krav och tillsammans i arbetslaget säkerställa relevant innehåll i undervisningen. Därmed bidrar vi till fördjupad förståelse och ökat lärande för eleverna. Hos oss är det både kul och nödvändigt att lära sig mycket, vilket också visar sig i våra elevers höga studieresultat!

Vittraskolornas arbete resulterar i höga kunskapsresultat
- Läsåret 2009/2010 var våra elevers snittpoäng 223 (riket 209)
– Läsåret 2010/2011 var våra elevers snittpoäng 227 (riket 211)
– Andel som nått målen i alla ämnen 2010/2011 84,3 (riket 77,3)

Vittraskolornas arbete resulterar i nöjda föräldrar och elever
Våra föräldrar anger bland annat att:
- Mitt barn trivs på sin skola (Index 82)
- Skolan bidrar till att och att mitt barn blir bättre på att arbeta tillsammans med andra. (Index 80)

Det är särskilt intressant – och stimulerande – att läsa elevernas omdömen om sina skolor. De enskilt viktigaste frågorna för elevernas ”Nöjdhet” i våra skolor är:
- Min skola ger mig bra möjligheter att utvecklas och lära (Index 76).
- Jag känner mig trygg i min skola (Index 82)
(värden ”över 70” anses generellt vara höga eller mycket höga.)

Har du frågor eller synpunkter om vårt sätt att arbeta hör gärna av er!

Frida Gustafsson Wennö, Chef Vittraskolornas Forskning och Utveckling

About these ads

2 svar to “Vårt sätt att arbeta”

Trackbacks/Pingbacks

  1. En julklapp i förtid! | Världens viktigaste uppdrag - 21 december, 2011

    […] på mig själv. Nu gör jag det – och DET borde vara det viktiga att prata om! Elias Gierz Vill du veta mer om hur vi arbetar i Vittra, våra resultat m.m. – läs här. Frida Gustafsson Wennö Chef Vittraskolornas Forskning och […]

  2. Perspektiv på lärartäthet – igen! « Vittrabloggen - 24 maj, 2012

    […] har tidigare här på bloggen beskrivit våra perspektiv på lärartäthet ur ett större sammanhang; hur vi arbetar och vad det […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 112 andra följare

%d bloggare gillar detta: